• Handlekurv

  • Min side

Med lisens til å hjelpe

Møt Codans web-agent, Martin.

    Har du lurt på hvem som tar telefonen når du ringer for å be om hjelp? Martin lever av å hjelpe mennesker som opplever å bli misbrukt på nettet.

      Tilgang til hjelp

      Å bli misbrukt på nettet kan oppleves som både vanskelig og ensomt. Mange er ikke klar over at de har tilgang til hjelp bare ved å være kunde hos Codan. Det er faktisk et helt team som sitter klar hele døgnet for å svare på telefoner fra personer som trenger hjelp til å få fjernet uønsket innhold fra nettet. De kaller seg web-agenter og belønningen deres er vissheten om at de har bidratt til å gjøre livet litt lettere for noen.

      - Det var egentlig helt tilfeldig at jeg havnet i denne bransjen, sier Martin Petrie.

      I tre år har han jobbet som web-agent for Codan Forsikring. Han får henvendelser om alt fra folk som irriterer seg over å finne sitt telefonnummer på nettet, til de som har opplevd at deres personlige bilder har blitt spredt uten samtykke. Eller at noen ønsker å få slettet kommentarer om seg selv, som de ikke liker eller opplever som krenkende.

      "Enkelte ganger har kunder vært i kontakt både med politi og advokat før de snakker med oss"

      Alle mulige folk

      Martin kommer i kontakt med mennesker i alle aldre og samfunnslag. Fra unge til godt voksne folk. Det hender også at folk over sytti ringer for å få hjelp. De yngste er gjerne tidlig i tjueårene.

      - Enkelte ganger har kunder vært i kontakt både med politi og advokat før de snakker med oss. Det er viktig at saker blir politianmeldt der loven brytes. Selv om det ikke alltid fører til etterforskning eller tiltale, er det viktig å få sakene inn i statistikkene.

      Høy oppklaringsrate

      Før Martin starter på en sak, snakker han med kunden om forventninger. Hvis kunden har høyere forventninger enn realistisk, vil han forsøke å forventningsstyre slik at det ikke oppstår skuffelser i ettertid.

      - Heldigvis har vi høye oppklaringsrater, så tilbakemeldingene er oftest positive, sier Martin.

      «Det er på slike dager jeg kjenner at jobben min oppleves som veldig meningsfull.»

      Fornøyde kunder

      - En ung kvinne jeg nylig hjalp hadde hatt en tøff opplevelse. Hennes forsmådde eks-kjæreste hadde opprettet en blogg i hennes navn hvor han hadde lagt ut bilder og kommentarer fra deres tid sammen. Etter noen mislykkede forsøk på å fjerne innholdet selv, tok hun kontakt med oss. Vi klarte å fjerne det uønskede innholdet i løpet av noen dager. Å hjelpe denne kvinnen var veldig hyggelig, spesielt når jeg opplevde hvor takknemlig og glad hun ble for den gode støtten i en vanskelig tid. Det er på slike dager jeg kjenner at jobben min oppleves som veldig meningsfull.

      Som web-agent er det viktig å vise diskresjon og være fordomsfri. De som jobber daglig med sensitive saker er også avhengig av å ha en grad av følelsesmessig distanse, slik at de lettere kan fokusere på å løse oppgaven.

      Vanligste former for misbruk

      Den vanligste formen for misbruk på nettet er spredning av vanlige bilder og video. Web-agenten hjelper også med å fjerne falske profiler. Krenkelsen forekommer gjerne ved at bilder blir delt gjennom disse falske profilene.

      - Vi ser at det er varierende grad av hva folk oppfatter som krenkende. Noen irriterer seg over et bilde tatt av dem i media der de selv har stilt opp i en reportasje, mens andre lar seg ikke krenke av noe i det hele tatt. Uansett alvorlighetsgrad og hvordan misbruket oppleves, bruker vi nødvendig tid og ressurser på å hjelpe folk, sier Martin.

      «I stedet for å late som ingenting har skjedd og dytte problemet foran seg, er det et stort og viktig skritt å strekke ut en hånd og be om hjelp.»

      Den viktige telefonsamtalen

      De fleste vet at det er hjelp å få, men det er mange som ikke vet hvem de skal kontakte. For mange er det belastende å tenke på at de står i fare for å skade sitt digitale omdømme. I stedet for å late som om ingenting har skjedd og dytte problemet foran seg, er det et stort og viktig skritt å strekke ut en hånd og be om hjelp. Dette gjør du ved å ta den første telefonsamtalen. Da har du i alle fall gjort et forsøk.

      Hjelp å få – ring 66 98 66 10

      Martin forteller at det er lett å komme i kontakt med en web-agent. Du kan ringe en web-agent selv om du bare lurer på noe.

      - Å gi forebyggende råd er en stor del av vår hverdag. Det er bedre å ringe og forhøre seg enn å gå rundt og bekymre seg og ikke gjøre noe som helst. Du er viktig for oss. La oss være viktige for deg også, avslutter han.

        Hvis skaden skjer

        Hva om du eller barna dine blir utsatt for misbruk på nett? Skulle skaden skje står vi klare med nødvendig hjelp, uansett hvilken forsikring du har.

          Be om tilbud

          Ring oss gjerne på 408 06300 eller be om å bli oppringt

            Laster skjema