Mobilspill for barn

På mange mobilspill kan barn enkelt kjøpe tilleggsfunksjoner – som kan bli dyrt. Slik unngår du å få en uventet regning

    Hva gjør du hvis barna bruker pengene dine i mobilspill?

    Du har kanskje hørt historier om barn som har brukt flere tusen kroner på virtuelle mobilspill? Dessverre er mange gratis mobilspill for barn laget slik at en enkelt kan kjøpe ekstra features, tilleggsfunksjoner, som koster ekte penger. Pengene heves automatisk fra kredittkortet tilknyttet ditt eller barnets iTunes- eller Google Play-konto. Ofte vet ikke barnet selv at det er ekte penger som brukes.

    Hvordan unngår du å komme i en slik situasjon? Og hvordan kan du eventuelt få pengene tilbake hvis uhellet er ute?

      Slå på restriksjoner for å forhindre utilsiktede kjøp

      Hvis barnet ditt bruker et Apple-produkt til mobilspill, lastes spillet ned via en iTunes-konto som er tilknyttet ditt kredittkort. ITunes tilbyr imidlertid en mulighet for å begrense tilleggskjøp, nettopp for å unngå utilsiktede kjøp i spillet. Les om dette hos Apple.

      Om barnet ditt bruker en enhet med Android-operativsystem, kan du også begrense, og eventuelt velge å sikre kjøp med en egen kode. Les om dette hos Google Play.


      Logg ut

      Når du har kjøpt et spill til barnet ditt, kan du logge deg ut av iTunes eller Google Play før du lar barnet spille.


      Hvis uhellet er ute

      Hvis barnet ditt har kjøpt tilleggsfunksjoner uten godkjenning, kan du kontakte Apple eller Google, rapportere det utilsiktede kjøpet og, i de fleste tilfeller, få pengene tilbake.

      Rapporter kjøpet til iTunes her, eller til Google Play her.