Dette er ID-tyveri
Identitetstyveri er når noen stjeler identiteten din og misbruker informasjonen til økonomisk svindel, bedrageri eller annen kriminalitet. Et ID-tyveri kan gi deg store økonomiske problemer og være psykisk belastende. Pass derfor godt på personopplysningene dine.
Slik jobber identitetstyven
ID-tyvene opererer på mange forskjellige måter. Ønsker de å opprette et mobilabonnement i ditt navn, klarer de det. Det holder med navn, adresse, fødselsnummer og epost.
For større svindelsaker trenger de i tillegg et identitetspapir og relevante dokumenter. Dette kan være brev fra skattemyndigheter, banker, pass-kontoret, eller andre offentlige etater, som de finner i postkassen din.
Har de nok informasjon kan de få innvilget lån eller kreditt i navnet ditt, og påføre deg stor gjeld.
Signaler som tyder på misbruk av personopplysningene dine
Opplever du noe mistenkelig som kan tyde på misbruk, er det viktig å handle raskt for på begrense skaden. Vær derfor på vakt etter signaler som kan gi deg en grunn til mistanke:
- Du mottar et ukjent gjenpartsbrev i posten om at det er foretatt en kredittvurdering på deg.
- Kredittkortfakturaen din inneholder ukjente transaksjoner Du får krav om å betale for produkter du ikke har kjøpt.
- Du får tilsendt adresseendring eller bekreftelse på forhøyet kreditt
- Du mottar eposter fra tilsynelatende kjente banker eller firmaer hvor avsenderen fisker etter sensitiv informasjon. Les mer om phishing eller digital snoking.
Skjer også i nære relasjoner
Det er ekstra trist når ID-tyveri skjer innad i familier eller mellom nære kjente. Situasjoner som spillegjeld eller utpressing kan føre til desperate handlinger hos noen. Noen misbruket for eksempel partnerens Bank ID. Det er derfor en grunn til at private passord og koder aldri skal deles med noen andre.