• handlekurv-icon
    Handlekurv
  • min side-icon
    Min side

Utestengt fra Facebook

Camilla (45) ble lurt inn på en falsk Facebook-side. Like etter mistet hun kontrollen over sitt liv på sosiale medier.

    Oppdagelsen

    Det var mandag morgen. Camilla satt og nøt sin første kaffekopp. Det kom et pling fra mobilen hennes. SMS-meldingen var fra en god venninne.


    chat på facebook

    Den flate tonen i meldingen gjorde Camilla litt urolig. Hege pleide alltid å signere sine meldinger med minst to smilefjes. Hun ringte venninnen opp med en gang.

    – Hei, hva mener du? Hva er det som er rart? spurte hun.

    - Jeg har fått en melding fra deg på Messenger. Men…. den er vel ikke fra deg? Hege sendte henne en skjermdump av meldingen hun hadde fått på mobilen sin en halvtime tidligere.

    chat på facebook

    - Nei, denne meldingen er ikke fra meg, sa Camilla.

    - Det var det jeg trodde. Du kjører jo ikke bil. Jeg ble mistenksom og tenkte det var best å ringe deg, sa Hege.

    Hun avsluttet samtalen med Hege for å sjekke ut hva som hadde skjedd. Camilla kjente et sug i magen. Tankene hennes løp i alle retninger. Her var det noe som var veldig galt.

    Hun grep etter telefonen sin og så at hun var logget ut av Messenger. Det var merkelig. Hun kunne ikke huske å ha logget ut av appen.

    Hun trykket på den hvite F’en på mobilen. Hjertet sank da hun så innloggingsbildet.

    innlogging på facebook

    – Jeg er logget ut på Facebook også, tenkte Camilla. Etter å ha tastet inn brukernavn og passord dukket det opp en feilmelding på skjermen.

    feil passord innlogging facebook

    Hun forsøkte igjen. Samme feilmelding dukket opp på nytt.

    Etter syv forsøk uten å komme inn, ga hun opp.

    Camilla prøvde å tenke tilbake. Alt hadde jo virket normalt da hun skrollet gjennom nyhetsoppdateringen sin på Facebook kvelden i forveien. Hva hadde skjedd i løpet av natten?

    Utestengt fra Facebook

    Nå kom hun ikke inn på kontoen sin.

    - Hva gjør jeg nå? Hvis en fremmed kunne sende meldinger i mitt navn, hva annet kunne denne personen finne på å gjøre? tenkte hun. Hadde personen også skrevet innlegg fra hennes brukerprofil? Det var ekkelt å tenke på at noen hadde brutt seg inn i hennes digitale verden.

    Søren. Facebook-gruppene. Hva med de? Hun kjente et stikk i magen. FAU-gruppen for skolen til minstemann. Korps-gruppen til eldstemann. Hvis hun var utestengt fra Facebook, var det ingen som kunne administrere gruppene. I verste fall, kunne noen ukjente gå inn i gruppene og sabotere for arrangementene.

    Hun måtte få tilbake kontrollen. Men hvordan?

    Hjelp ved nettmisbruk

    Camilla husket en artikkel som hun hadde lest på nettet. Hva var det den het? «Slik holder du deg trygg på nettet», eller noe sånt. Var det ikke forsikringsselskapet som hadde skrevet denne? Det var i alle fall verdt et forsøk å kontakte dem.

    En mann svarte da hun ringte telefonnummeret til forsikringsselskapet sitt. - Hei, du har kommet til Codan Forsikring. Du snakker med Petter. Hvordan kan jeg hjelpe deg?

    Camilla fortalte om hendelsene hun hadde opplevd det siste døgnet. Hun nevnte meldingen fra Hege. De mislykkede innloggingsforsøkene. Om en e-post hun hadde fått fra Facebook. Den var lang og handlet om oppdatering av vilkår eller noe sånt. Hadde hun logget seg inn på linken som fulgte med? Muligens. Hun husket ikke helt.

    Utspekulert hacker

    Petter fra Codan satt og lyttet til Camillas forklaring. Han hadde fått flere slike telefoner fra kunder som rådgiver for Codan.

    - Dine Facebook-venner mottar meldinger på Messenger fra din konto som du ikke har sendt, sa han. - Det høres ut som om kontoen din har blitt hacket. Det virker som om svindleren har et håp om at dine Facebook-venner skal betale penger for å hjelpe deg. Eller betale til den personen som de tror er deg.

    Dette er en veldig utspekulert og utbredt svindelmetode. Du er ikke den første som har blitt utsatt for dette, sa han.

    - Svindlere har mange metoder, men en av de mest vanlige metodene er å sende sitt offer en melding enten via SMS eller e-post med en link som leder inn til en falsk Facebook-side, fortalte han videre.

    - Hackeren stjeler ditt brukernavn og passord når du logger deg inn på den falske nettsiden, som er en ren kopi av Facebook sin side. Med ditt brukernavn og passord logger de seg så inn på Facebook, bytter passordet ditt og stenger deg ute fra kontoen din, sa Petter.

    Codan tar saken

    Camilla følte seg dum. Hun kunne ikke helt tro på at hun hadde blitt lurt av en hacker. Hadde hun virkelig gått fem på? Hun tenkte overhodet ikke på at e-posten kunne være et phishingforsøk.

    - Dette kan vi hjelpe deg med. Det første vi må gjøre er å sørge for at du får tilgang til din Facebook-konto, sa Petter fra Codan.

    - Hvis du velger å løse problemet selv, guider vi deg gjennom prosessen. Du får en ferdig tekst av meg som du sender inn til Facebook. Jeg viser deg hvor du skal henvende deg. Hvis du vil spare tid og slippe å gjøre dette selv, tar vi dialogen med Facebook for deg. Det eneste vi trenger fra deg er en signert fullmakt og kopi av gyldig legitimasjon, forklarte han.

    Camilla tok en titt i kalenderen sin og så alle møtene hun hadde booket inn den uken. Hun ble sliten av tanken på å måtte ordne opp i dette på egen hånd. Dessuten måtte hun kontakte alle medlemmene i gruppene hun administrerte for å varsle om at konto hennes var hacket. Det var ingen tvil om hva hun ønsket. Codan skulle håndtere saken for henne.

    Det var fort gjort å sende dokumentene Petter trengte for å ta saken videre med Facebook. Fullmakt og kopi av passet lastet hun kjapt opp via en sikker opplastningslink hun fikk av ham.

    Camilla pustet litt lettere nå. Det føltes ikke fullt så håpløst ut lenger. Nå var det bare å vente.

    Sikkerhetsgjennomgang

    To dager senere fikk hun en e-post fra Facebook. Det var gode nyheter. Hun fikk tilgang til brukerkontoen igjen. Det var bare å klikke på en link, legge inn et nytt passord og så var hun tilbake på Facebook igjen.

    – Ojda. Hvordan vet jeg at denne eposten var ekte? Camilla var skeptisk og kjente seg fortsatt utrygg. – Det er best å ringe Petter først, tenkte hun.

    - Nå er jeg blitt livredd for å klikke på linker, innrømmet hun i telefonen. Kan du sjekke denne e-posten for meg, Petter? E-posten dukket like etter opp i innboksen hans. – Ja, denne kan du trygt gå inn på, sa Petter

    Petter forklarte hvilke tiltak Camilla kunne gjøre for å styrke kontoen sin. Like etter ble kontoen hennes styrket ved en opprettelse av to-trinnsverifisering. Hun fikk også tips til hvordan skape et sikkert passord.

    – Nå er det Instagram, Twitter og Snapchat-kontoene mine som står for tur. Jeg har aldri tatt sikkerhet på alvor før, men nå ser jeg hvor viktig det er å gå igjennom sikkerhetsinnstillingene sine, sa Camilla med et sukk.

    Varsling til venner

    Tanken på at andre kan ha tapt penger på grunn av hennes uvitenhet, ga Camilla en guffen følelse. Derfor skrev hun et innlegg på Facebook som forklarte situasjonen hun hadde blitt utsatt for. Det var en titalls FB-venner som kunne bekrefte at de hadde fått samme melding som Hege hadde mottatt. Det kom ingen meldinger om at det var blitt betalt penger til hackeren.

    - Dette vil jeg vel aldri få klarhet i. Det er jo flaut å innrømme at man har blitt svindlet, tenkte Camilla.

    Oppdrag fullført

    Camilla kjente på en lettelse av å få tilbake kontrollen til sitt liv på sosiale medier. Oppdraget var avsluttet. Hun skrev en e-post til Petter for å gi uttrykk for den gode hjelpen hun hadde fått. Helt uten kostnad, også.

    kundechat med codan

    kundechat med codan

    Denne historien er fiktiv. Den er et eksempel på saker vi hjelper våre kunder med. Det er mye man selv kan gjøre for å rydde opp i nettmisbruk, men ofte hjelper det å ha en profesjonell i ryggen. Vi hjelper deg med å forebygge nettmisbruk. Vi hjelper deg også hvis du allerede har blitt utsatt for misbruk. Du kan ringe oss eller sende e-post. Det koster ingenting å få hjelp fordi tjenesten inngår i din forsikring hos oss.

      Våre 3 x 3 tips og råd

      3 tegn på at din brukerkonto har blitt hacket av en fremmed:

      • Det har blitt sendt meldinger fra din brukerkonto som du ikke har skrevet
      • Det har blitt publisert innlegg fra din brukerkonto som du ikke har skrevet
      • Dine personlige opplysninger registrert på kontoen din har blitt endret


      • 3 ting du bør gjøre med en gang hvis du oppdager at du har blitt hacket:

        • Endre ditt passord
        • Rapporter til Facebook at du har blitt hacket
        • Send varsler til venner og familie at din konto er blitt hacket


        • 3 gode råd for å beskytte din Facebook-konto:

        • Gå på sikkerhetsinnstillinger og få varsler fra Facebook om at det har skjedd en innlogging til din brukerkonto fra ukjente enheter eller nettlesere
        • Opprett totrinnsverifisering via SMS eller app (Google Authenticator)
        • Velg 3 til 5 venner som betrodde kontakter hvis du skulle bli stengt ute fra Facebook. Dine kontakter kan sende deg gjenopprettingskode og en spesiell url fra Facebook for å hjelpe deg å logge deg inn på kontoen din igjen.