Om Codan
Codan Forsikring NUF er norsk filial av det danske forsikringsselskapet Codan Forsikring A/S. De har konsesjon som skadeforsikringsselskap fra det danske Finanstilsynet. Virksomheten i den norske filialen av Codan er under tilsyn fra det danske Finanstilsynet og det norske Finanstilsynet.
Codan Forsikring NUF er registret i det norske Foretaksregisteret med organisasjonsnummer 99150249. Adresse er Verkstedveien 3, 0277 Oslo.
Codan Forsikring A/S er registrert hos Ervervs- og Selskapsstyrelsen i Danmark med CVR nr. 10529638. Adresse er Gammel Kongevej 60, DK-1790 København V, Danmark.
Rådgivning
I Codan yter vi rådgivning i forbindelse med de forsikringsprodukter som selges. Ved salg av forsikringer spør vi om relevant informasjon. Dette for å kunne fastlegge ditt forsikringsbehov og tilpasse rådgivningen deretter.
Forsikringsvilkår
Våre standard forsikringsvilkår er tilgjengelige på våre nettsider. Det kreves ingen pålogging for å få tilgang til disse.
Din forsikringsavtale
I Codan tilbyr vi rådgivning, forsikringsbevis og vilkår på norsk. De forsikringsavtaler som Codan inngår i Norge, er underlagt norsk lovgivning.
Når du får et tilbud eller kjøper forsikring, gir du opplysninger til Codan om ulike forhold. Dette kan være tidligere skader i annet forsikringsselskap. Vi har solgt eller gitt deg et tilbud på forsikring på bakgrunn av disse opplysningene. Dersom opplysningene er uriktige, kan det få betydning for dekning og erstatningsutbetaling ved eventuell skade.
Personopplysninger
Vi behandler alle dine personopplysninger fortrolig og i henhold til det til enhver tid gjeldende regelverk om behandling av personopplysninger. Vi lagrer dine personopplysninger blant annet for å kunne rådgi deg om, tilby deg, inngå og administrere dine forsikringer. Du kan lese mer om hvordan vi behandler dine personopplysninger under personvern for Codan Forsikring.
Prisinformasjon
Pris for dine forsikringer vil alltid fremkomme av dine forsikringsdokumenter. Før du har kjøpt forsikring hos oss kan du få prisinformasjon eller et forsikringstilbud. Du kan beregne pris på nett, eller kontakte kundesenter på telefon 408 06 300.
Provisjon
Når Codan selger forsikringsprodukter, gis det provisjon til de involverte medarbeiderne.
Hvis forsikringsproduktene selges gjennom en av våre forsikringsagenter, gis det provisjon til agenten. Du vil motta nærmere informasjon om dette sammen med ditt forsikringstilbud eller fra forsikringsagenten.
Klagemuligheter
Dersom det oppstår uenighet mellom oss eller du er misfornøyd med håndteringen av en sak, kan du sende klage. Kontakt oss på telefon eller ved å sende en skriftlig henvendelse.
Ved klage vedrørende forsikringsavtale eller oppgjør kan du be om ny vurdering. Ta kontakt med:
Codan Forsikring
Intern Klageordning
Postboks 523 Skøyen
0214 Oslo.
Du kan også kreve nøytral klagebehandling i medhold av Forsikringsavtaleloven § 20-1. Da kan du kontakte:
Finansklagenemnda
Postboks 53, Skøyen
0212 Oslo.
Prosedyre for klager på avgjørelser i Naturskadesaker.
Er det tvil om det foreligger naturskade? Er betingelsene for nedsettelse eller nektelse av naturskadeerstatning tilstede? I såfall kan forsikringsselskapet eller den sikrede forelegge spørsmålet for ankenemnda for Statens naturskadefond etter reglene i naturskadeloven.
Ta kontakt med:
Ankenemnda/ Landbruksdirektoratet
Postboks 8140 Dep
0033 Oslo.
Garantiordningen for skadeforsikring
Codan er medlem av den norske Garantiordningen for Skadeforsikring. Garantiordningen skal helt eller delvis dekke krav fra privatpersoner og mindre- og mellomstore virksomheter. Dette er dersom deres forsikringsselskap ikke er i stand til å innfri sine forpliktelser. Du kan lese mer om den norske Garantiordningen for Skadeforsikring her
Mistanke om forsikringssvindel
For å sikre riktige skadeoppgjør gjennomfører Codan undersøkelser ved mistanke om forsikringssvindel. I undersøkelser kan informasjon fra forsikringstaker benyttes. Informasjon benyttes også fra Register over forsikringssøkere og forsikrede (ROFF) og Sentralt skaderegister (FOSS). Dette er fellesregistre for forsikringsbransjen som blant annet har til formål å forebygge forsikringssvindel. Innhentede opplysninger behandles i henhold til våre rutiner for behandling av personopplysninger. Codan følger Finans Norges bransjenorm for utredning ved mistanke om forsikringssvindel.
Forebygging av hvitvasking og terrorfinansiering
Codan er forpliktet til å forebygge hvitvasking og terrorfinansiering. Vi må stille kunder spørsmål for å sikre at vi har god nok kunnskap om dem. Dette for å forebygge og forhindre hvitvasking og terrorfinansiering.
Kontakt oss
Du kan alltid kontakte Codan hvis du har spørsmål om din forsikring eller bruk for ytterligere råd.
Telefon: 408 06300
E-post: kunde@codanforsikring.no
Post: Codan Forsikring, PB 523 Skøyen, 0214 Oslo