• handlekurv-icon
    Handlekurv
  • min side-icon
    Min side

Svindelforsøk på hjemmekontoret

    Slik beskytter du deg

    Det er alltid lurt å være oppmerksom på svindelforsøk. Med mange på hjemmekontor kan svindlere være spesielt aktive. Det har allerede vært flere tilfeller der arbeidstakere har blitt utsatt for svindelforsøk.

    Vi har samlet noen gode råd for hvordan du kan identifisere svindlene.

    Nettsvindel

    «Phishing» er en betegnelse på digital snoking eller «fisking» etter sensitiv informasjon. Svindelen kan for eksempel skje via e-post eller SMS. Avsenderen vil som regel fremstå som et reelt foretak. De prøver ofte å utgi seg for å være for eksempel banken eller arbeidsgiveren din.

    Hensikten deres er å få deg til å gjøre en handling. For eksempel blir man bedt om å laste ned et vedlegg eller klikke på en lenke. Videre blir man bedt om å oppgi personopplysningene sine. Personopplysningene kan så misbrukes av svindlerne: De kan tømme kontoen din, bestille varer på nett eller ta opp lån i ditt navn.

    Når bør varsellampene lyse?

    • Sjekk avsenderadressen nøye. Kjenner du avsenderen av meldingen?
    • Blir du oppfordret til å besvare raskt? Så tenk deg om en ekstra gang.
    • Ser e-posten ut som den er rettet mot mange mottakere, er den upersonlig og inneholder den skrivefeil?
    • Er det noe som skurrer? Ta deg god tid til å lese e-posten. Ring gjerne avsenderen av e-posten for å høre om de faktisk har sendt deg en e-post.

      Forebyggende råd mot nettsvindel

        • Det gjelder å være forsiktig med hvilke lenker og vedlegg man åpner. Sjekk lenker i e-posten før du klikker deg videre. Det gjør du ved å føre musepekeren over lenken. Samsvarer nettadressen med avsenderen?
        • Bruk sunn fornuft, hvis en epost virker merkelig eller for god til å være sann, er det mest sannsynlig en svindel. Du bør alltid sjekke hvem som er avsender av e-posten før den åpnes. Dersom du mistenker at det er et svindelforsøk, bør du slette e-posten.
        • Oppgi aldri sensitive opplysninger som passord, ID-detaljer eller betalingsinformasjon i e-post, SMS eller på ukjente sider.
        • Hold dine digitale enheter oppdatert og bruk virusprogram og brannmur.



      Juridisk hjelp ved nettmisbruk

      Som kunde hos oss har du forsikring mot ID-tyveri og nettmisbruk inkludert, helt kostnadsfritt. Forsikringen gjelder for deg, eventuell ektefelle/samboer og barn under 21 år. Les mer om hva ID-forsikringen vår dekker.

      Ønsker du mer informasjon om nettsvindel?

      En god kilde til flere råd for privatpersoner og bedrifter er nettvett.no. Her finner du informasjon, råd og veiledning om sikrere bruk av Internett: e-post, chat og sosiale medier, spam, virus, deling av filer på internett, nettbank, og beskyttelse mot angrep utenfra.