• handlekurv-icon
    Handlekurv
  • min side-icon
    Min side

5 myter om dekk

    Dårlige dekk uten å vite det

    Når testet du sist om sommerdekkene er gode nok til å forhindre vannplaning eller klare en rask nedbremsing? Svært mange kjører med for dårlige dekk uten å vite det. Her er 5 myter om dekk, som det er på tide å avlive.

    1. Så lenge mønsterdybden er innenfor kravene, har verken alder eller vær noe å si

    Dette er ikke riktig. Det stemmer at minimum lovlig mønsterdybde på sommerdekk er 1,6 mm, men dekkene blir gradvis dårligere når de blir utsatt for sollys og temperatursvingninger. Gummien blir glatt og hard og mister sin gripeevne.

    Etter bare fire, fem sesonger kan dekkene være klare for utskifting helt uavhengig av mønsterdybden. Men mønsterdybden er også viktig. Jo dypere mønsteret er, jo lettere vil vann dreneres bort. Evnen til å motstå vannplaning forverres betraktelig allerede når mønsterdybden er nede i 3-4 mm, og da er det også på tide å bytte dekk.

    Slik sjekker du mønsterdybde og alder:

    På siden av dekket finner du en såkalt DOT-kode. Her fremkommer først produsent, dekkstørrelse og type. De fire siste sifrene angir produksjonsdatoen. Står det for eksempel 1216 betyr dette at dekket er produsert i uke 12 i 2016.

    Bruk en linjal, tommestokk, eller en mønsterdybdemåler som du får kjøpt i en bilrekvisitabutikk, og mål dybden der dekket er mest slitt. Sjekk også dekkets overflate for skader og ujevnheter.



    2. Jeg trenger ikke bytte til sommerdekk hvis vinterdekkene er uten pigger

    Dette er ikke å anbefale. Selv om det ikke er ulovlig å kjøre med piggfrie vinterdekk om sommeren, kan det være direkte farlig. Vinterdekk er laget av en gummiblanding som gir godt grep i kuldegrader, men som blir altfor myke om sommeren og i tillegg er mønsteret forskjellig. Du mister grepet i svingene og ved oppbremsing, særlig når veien er våt.

    Dette bør du huske på når du skifter dekk:

    Vurder først om de gamle sommerdekkene dine er forsvarlig å kjøre med. Sjekk alder, mønsterdybde og ta på gummien. Er du i tvil, hør med en dekkforhandler. Når nye dekk er satt på, må du kontrollere dekktrykket med det samme og etterstramme hjulmutterne etter 30–50 kilometer.



    3. Det er ikke så nøye med lufttrykket, bare det er luft nok i dekkene

    Dette stemmer ikke. Det er viktig å følge anbefalt lufttrykk til din bilmodell. Dekket skal verken ha for mye eller for lite luft. Husk at de fire dekkene er den eneste kontakten bilen har med underlaget og et avvik vil redusere veigrepet og dessuten slite ned dekkene raskere.

    Husk også på dette når det gjelder luft i dekkene:

    Sjekk lufttrykket minst en gang i måneden og før hver langtur. For å få riktig trykk, slik det står i instruksjonsboken, må du fylle på luft når dekkene er kalde. Bare etter ca tre km kjøring er dekkene blitt varme og du må beregne 0,2 – 0,3 bar ekstra. Justér trykket opp når du kjører med tung last eller tilhenger. Og ikke glem reservehjulet, du kan jo få bruk for det.



    4. Dekk er dekk. Jeg kan kjøpe dekk fra hvem som helst og hvor som helst, så lenge de ikke er brukt

    Dette ville vi vært forsiktige med. Selv om du kan spare mye på å kjøpe billige dekk, viser det seg at kvalitetsdekk gjør det bedre i bremsetester. Kjøper du dekk hos en anerkjent forhandler skal du også være trygg på at de er oppbevart på en riktig måte, noe som er viktig for å bevare dekkenes egenskaper lengst mulig.

    For jo dårligere dekk, desto dårligere veigrep og større blir sjansen for ulykker, noe som heller ikke er bra for lommeboken. Husk likevel på at nye billigdekk alltid vil være bedre enn de gamle og slitte.

    Du har gode rabatter på dekk gjennom forsikringsavtalen:

    I Codan får du god dekning for ulykkesdager og ekstra fordeler for alle dager. Hos parter dekk1 får du god pris på et stort utvalg kvalitetsdekk.



    5. Det er likegyldig hvor jeg lagrer vinterdekkene om sommeren

    Dette er ikke riktig. Dekk er ferskvare, og sollys, høye temperaturer og UV-stråling ødelegger dekkenes egenskaper over tid.

    Slik oppbevarer du dekkene på best måte:

    Legg dem på et mørkt, tørt og svalt sted, f.eks. i en kjeller eller bod. Dekk på felger skal enten stables oppå hverandre eller henges på veggen. Alternativt leier du plass på et dekkhotell. Da blir dekkene gjerne rengjort og grundig sjekket før ny sesong starter. Hjulskift er også ofte inkludert.

      Mai-tilbud på dekk og felger

      Har du brukt sommerdekkene dine i 4 - 5 sesonger bør du vurdere å bytte nå. Til en gunstig pris får du fullt hjulsett (dekk og felger) ferdig montert.