• min side ikon Min side
  • handlekurv ikon
    Handlekurv

Kjøp av brukt elbil

    Sjekk elbilen nøye

    Å kjøpe brukt elbil er ikke veldig forskjellig fra å kjøpe brukt fossilbil. Grundig forarbeid og prøvekjøring av bilen gjelder fortsatt. Likevel er det noen ting som skiller seg ut med elbiler. Og det handler særlig om batteriet og hvordan tidligere eier har ladet bilen.

    Veldig populært med elbil

    Salget av nye elbiler har skutt i været i Norge. Det er gode ordninger for elbilister og bedre utstyrte biler. Det gjør at det snart selges like mange elbiler som biler med bensin og diesel. I tillegg er det flere som bytter ut elbilen sin med en nyere modell. Dermed øker bruktmarkedet for elbiler og prisene presses.

    Det betyr at du nå kan finne deg en bra brukt elbil til en svært overkommelig pris. Men vi vil ikke anbefale alt for gamle elbiler. Biler før 2011 har ofte en eldre type batteriteknologi som gir deg dårlig rekkevidde og som lader seg ut selv.

      Færre ting som kan gå i stykker

      Elbiler har ikke registerreim, luftfilter eller drivstoffpumper. Med færre bevegelige deler, er det mindre som kan gå galt. Det er også få feil med batteripakkene og den periodiske service er enklere og billigere enn ved en fossilbil.

      Foruten de vanlige rådene for et godt bruktbilkjøp, er det alltid noen ting som gjelder spesielt for elbil.

        Dette bør du sjekke når du skal kjøpe brukt elbil


        1. Hvor lang garantitid er igjen på batteri/drivline?


        Garantien er ofte lenger enn garantien på selve bilen, som skal sikre at kapasiteten er 70 prosent av hvordan den var som ny. Vanligvis åtte år/160.000 kilometer – ut ifra hva som inntreffer først.


        2. Er elbilen førstegangsregistrert i Norge?

        Dersom elbilen er førstegangsregistrert i Norge, er det norske garantibetingelser som er gjeldende. Er bilen førstegangsregistrert i et annet land, gjelder garantien fra det landet.
        I Norge er det pålagt med fem års garanti. Som regel er garantien i utlandet dårligere enn i Norge. Det kan by på problemer om du skal ha bilen til service. Ved parallellimport importeres varen inn til Norge utenom varemerkeinnehaverens eget distribusjonsnett.

          3. Uforutsette feil på elbilen?

          Det kan være at du kjøper en brukt elbil til en gunstig pris, men så oppstår det feil på bilen. Det er en risiko du tar ved å kjøpe bruktbil. Likevel er det få som har opplevd å kjøpe en brukt elbil med alvorlige og kostbare feil, ifølge Norsk elbilforening.



          4. Batteriets tilstand

          Noe av det viktigste du bør undersøke, er batteriet. Som regel vil batteripakkene klare seg bra, men det kan være lurt å få gjennomført en batterisjekk hos et verksted eller en kyndig person med riktig kompetanse og utstyr.

          Eldre elbiler kan ha batterityper som er dyre og vanskelige å få tak i. Dette gjelder spesielt biler med nikkel-kadmium-batterier (NiCd). Batteriene i nyere elbiler, litiumion-batteripakker, er mye rimeligere og lettere tilgjengelig. Dersom det oppdages svakheter i celler i enkeltmoduler, kan man som regel bytte ut disse enkeltvis, på nyere elbiler.

          Moderne batteripakker vil ikke ta direkte skade av hyppig hurtiglading, men økt temperatur/friksjon under lading kan øke slitasjen.

          Sjekk bilens ladehistorie. Batterihelsen kan påvirkes av flere enkeltfaktorer – for eksempel dersom batteripakken jevnlig har blitt utsatt for topplading, og så blitt stående fulladet over tid, kan det påvirke kapasiteten mye. Topplading bør fullføres rett før du skal kjøre.

          Du bør også sjekke bunnplaten som ligger rundt batteripakken. Synlige, utvendige skader kan øke risikoen for lekkasje fra battericellene.



          5. Andre ting du burde sjekke på elbilen

          Se om elbilens ladekontakt har feil eller skader (ytre påkjenninger kan øke slitasjen), i tillegg til ladekabler og annet medfølgende utstyr. Om vekten av ladekabelen ikke har vært avlastet (via oppheng), kan det være slitasje på ledningen/pluggen.

          Som med alle andre biler, bør du også sjekke bremser, hjuloppheng, drivaksler, mansjetter, foringer, bærearmer- og kuler, i tillegg til rust. Ta en prøvetur for å finne ut av om det er noen ulyder når bilen kjøres.



          6. Vurder rekkevidde og lademuligheter

          Mange moderne elbilmodeller har stor batterikapasitet og lengre rekkevidde. Før du kjøper en brukt elbil, bør du finne ut cirka hvor langt du kommer til å kjøre daglig; dersom det er under 10 mil per dag, vil en eldre elbil være et godt alternativ. På lengre turer kan du benytte hurtigladere underveis.

          For noen kan det være nødvendig å ha en ladestasjon hjemme. Andre har tilgang til ladestasjon på jobb, noe som kan være nødvendig om du har lang kjørevei til jobb. Husk at rekkevidden til elbilen blir kortere i vinterhalvåret.


          Sjekk servicehistorikken

          Garantien kan falle bort dersom tidligere eier ikke har fulgt serviceintervallene.

            Trafikkforsikringsavgift på elbil

            Stortinget har bestemt at elbileiere skal betale trafikkforsikringsavgift på sine elbiler fra og med 1. mars 2021.

              Hvilken elbilforsikring trenger du?

              Les mer, sjekk pris eller kjøp forsikring på nett.