• handlekurv-icon
    Handlekurv
  • min side-icon
    Min side

Kjøp av brukt elbil

    Sjekk bilen nøye

    Å kjøpe brukt elbil er ikke veldig forskjellig fra å kjøpe brukt fossilbil. Grundig forarbeid og prøvekjøring av bilen gjelder fortsatt. Likevel er det noen ting som skiller seg ut med elbiler. Og det handler særlig om batteriet og hvordan tidligere eier har ladet bilen.

    Stort utvalg og lavere priser

    Salget av nye elbiler har skutt i været i Norge. Det er gode ordninger for elbilister og bedre utstyrte biler. Det gjør at det snart selges like mange elbiler som biler med bensin og diesel. I tillegg er det flere som bytter ut elbilen sin med en nyere modell. Dermed øker bruktmarkedet for elbiler og prisene presses.

    Det betyr at du nå kan finne deg en bra brukt elbil til en svært overkommelig pris. Men vi vil ikke anbefale alt for gamle elbiler. Biler før 2011 har ofte en eldre type batteriteknologi som gir deg dårlig rekkevidde og som lader seg ut selv.

    Bil til ditt bruk

    Dagens elbiler er utstyrt med større batterikapasitet enn de som var nye for noen år siden. Spørsmålet er hvilket behov du har når det kommer til rekkevidde. Trenger du en bil nummer to til småkjøring, er det kanskje ikke nødvendig med en bil som holder i 50 mil før du må lade. Utvalget er stort blant kollisjonssikre og velutstyrte bruktbiler med rekkevidde rundt 20 mil og som er noen år gamle.

    Batteriet holder lenge

    Mange er usikre på batteripakkens levetid. Hvor fort reduseres kapasiteten, og når er tiden inne for å skifte det helt ut? Studier over tid viser imidlertid at det er liten grunn til bekymring. Selv om batteriet tappes noe ved bruk, vil du i praksis neppe merke noe til det.

    Bilprodusentene har lagt inn en sikkerhetsmargin som gjør at batteriet aldri lades helt opp eller helt ut. Det gjør at batteriet varer lengre. Du kan derfor fint kjøre 100 000 kilometer eller mer uten at batteriet tappes nevneverdig.

      Færre ting som kan gå i stykker

      Elbiler har ikke registerreim, luftfilter eller drivstoffpumper. Med færre bevegelige deler, er det mindre som kan gå galt. Det er også få feil med batteripakkene og den periodiske service er enklere og billigere enn ved en fossilbil.

      Foruten de vanlige rådene for et godt bruktbilkjøp, er det alltid noen ting som gjelder spesielt for elbil.

      • Finn ut hva som er igjen på garantien.
        Utenlandske garantier er ofte ikke like bra som norske. Det kan ha betydning for hvor god service du får hos merkeforhandler. Men ikke overdriv dette. Har du en god forsikring dekker den gjerne skader på batteripakken ofte langt utover garantitiden.
      • Sjekk servicehistorikken.
        Garantien kan falle bort hvis tidligere eier ikke har fulgt serviceintervallene.
      • Gjør en batteridiagnose på et verksted.
        Det oppstår sjelden feil ved batteripakkene og kapasiteten som er igjen er sannsynligvis god. Likevel kan det være lurt å sjekke cellene i batteriet og eventuelt bytte de som er svake.
      • Kontroller ladekontakter og ladekabler for feil og skader.
        Er bilen ladet i mye vær og vind kan ledningen og pluggen være slitt.
      • Gå gjennom ladehistorikken på et verksted.
        Det finnes verktøy som kan undersøke batteriets helse. Blir et fulladet batteri stående ubrukt over tid, kan det føre til dårligere kapasitet. Slitasje på batteriet vil være mindre hvis bilen er forhåndsinnstilt til ikke å lade mer enn for eksempel 80 prosent av kapasiteten.
      • Sjekk bunnplaten som ligger rundt batteripakken.
        Synlige, utvendige skader her kan bety fare for lekkasje fra battericellene. Sjekk også understellet på bilen for skader og rust. Lytt etter ulyder når du prøvekjører.
      • Sjekk om bilen har norske spesifikasjoner.
        Er bilen bruktimportert, kan det hende at radio og navigasjon ikke fungerer i Norge.

        Hvilken elbilforsikring trenger du?

        Les mer, sjekk pris eller kjøp forsikring på nett.