Når bagasjen blir forsinket
Har du opplevd å bli stående å vente på bagasjen din mens alle de andre for lengst har gått? Heldigvis kommer som oftest bagasjen til rette igjen. Skulle du være uheldig har du gode rettigheter. Dette er hva du bør gjøre hvis bagasjen blir borte.
Snakk med turoperatøren først
Det er fly, buss- eller togselskapet som har ansvaret for bagasjen på reisen. Dersom bagasjen ikke dukker opp, ta kontakt med turoperatøren først og be dem dokumentere forsinkelsen skriftlig. Hos flyselskapene utsteder de en Property Irregularity Report (PIR), som er din dokumentasjon på forsinkelsen. Deretter kontakter du forsikringsselskapet ditt og melder fra om det du har mistet.
Nødvendige ting dekkes
I Codan Forsikring får du dekket utgifter til nødvendige ting hvis bagasjen ikke dukker opp innen fire timer. Dette gjelder innkjøp av toalettsaker og klær som du trenger frem til bagasjen kommer til rette igjen. Beløpsgrense hos oss er 4000 kroner, men du er pliktig til å begrense deg til det nødvendige. Du beholder selvsagt tingene du kjøper selv om bagasjen senere kommer til rette.
Noen flyselskaper dekker også utgifter til nødvendige ting, ofte med en makssum per dag. Dette må du søke om selv direkte til flyselskapet før det har gått 21 dager. Mange kunder velger derfor å sende kravet til forsikringsselskapet, som tar saken videre med flyselskapet i ettertid.
Hjemreise dekkes ikke
Også på hjemreisen kan du oppleve at bagasjen blir forsinket. Siden du da snart er hjemme, vil du ikke få erstatning for ting du mener du trenger. Heller ikke utgifter ved flyforsinkelse, kansellering eller overbookinger omfattet av EU-direktiv 261/20074, dekkes av forsikringen.
Du kan klage til flyselskapet eller turoperatøren, siden det er der ansvaret ligger.
Skyldes forsinkelsen ekstraordinære omstendigheter som dårlig vær eller restriksjoner regulert av myndighetene, kan ikke turoperatøren klandres.