• min side ikon Min side
  • handlekurv ikon
    Handlekurv

Koronaviruset - dette dekker reiseforsikringen

Mange av våre kunder ønsker å bestille eller gjennomføre planlagt reise. Med stadig nye endringer fra myndighetene, forstår vi at det kan oppstå forvirring og frustrasjon. Vi oppdaterer siden fortløpende og håper du finner svar på det du lurer på.

    Viktig informasjon til deg som har planlagt eller planlegger en reise

    Sist oppdatert 04.10.2021

    Reiseforsikringen er gyldig i land som ikke har reiseråd

    Det globale reiserådet ble opphevet 1. oktober. Utenriksdepartementet (UD) gjør nå som normalt en vurdering av om hvert enkelt land skal ha reiseråd. Pandemi- og helsesituasjonen vil være en del av vurderingen, i tillegg til sikkerhetssituasjonen i landet.

    Det er hvorvidt reisemålet har et reiseråd på avreisetidspunktet som avgjør om reiseforsikringen er gyldig på reisen. Hvis et reiseråd opprettes i løpet av reisen din, vil reiseforsikringen være gyldig for hele reisen.

    Undersøk gjeldende reiseråd og innreiseregler

    Du kan holde deg oppdatert på reiseråd via UDs nettsider eller i deres app REISEKLAR. Vær oppmerksom på at fra tiden før pandemien har rundt 50 land reiseråd basert på sikkerhetsrisikoen i landet. Disse reiserådene vil fremdeles gjelde.

    Vi oppfordrer også til å sjekke hvilke innreiseregler og andre restriksjoner som gjelder for ditt reisemål. Mange land har fremdeles betydelige restriksjoner, og reiseforsikringen dekker ikke utgifter i sammenheng med følgende:

    • Reiseforsikringen er gyldig dersom landet/området ikke er omfattet av UDs reiseråd på avreisedagen. Om området blir omfattet av reiseråd mens du er på reise, gjelder forsikringen på hele reisen.
    • Reiseforsikringen gjelder ikke på reiser som påbegynnes når området er omfattet av reiseråd. Forsikringen gjelder heller ikke dersom reiserådet bortfaller når du er på reisen.
    • Reiseforsikringen gjelder på gjennomreise i et land med reiseråd, når du reiser fra et område til et annet som ikke har reiseråd.
    • Gjennomreisen i området med reiseråd skal være uten overnatting og i henhold til norske og lokale myndigheters retningslinjer. For eksempel: Mellomlanding på en flyplass i et land med reiseråd er godkjent.

    • Avbestilling av planlagt reise

      Forsikringen dekker avbestillinger ved akutt oppstått sykdom som er attestert av lege.

      Avbestilling av innenlandsreiser

      Vi har valgt å utvide dekningen til å omfatte avbestillinger av fritidsreiser dersom du på avreisedagen er pålagt karantene i henhold til retningslinjene til Folkehelseinstituttet (FHI) på grunn av smittesporing eller pålegg fra offentlige helsemyndigheter. Dette gjelder frem til 31.12.2021.

      Pålagt karantene må være som følge av nærkontakt med en bekreftet smittet person, og må kunne dokumenteres av kommunehelsetjenesten.

      Avbestilling av utenlandsreise

      Avbestilling av reiser til utlandet dekkes som følge av at det foreligger et offisielt reiseråd fra UD som fraråder reise til din destinasjon på avreisetidspunktet.

      Reiseforsikringen dekker ikke avbestilling av reise til land/område som allerede hadde et reiseråd på bestillingstidspunktet. Heller ikke reiser som må avlyses på grunn av frykt for smitte, reisekarantene eller lokale innreiserestriksjoner.

      Hvordan melder jeg saken?

      Før du melder saken til oss, er det viktig at du ber om refusjon fra reisearrangør, flyselskap, hotell, leiebilfirma eller andre du har forhåndsbetalt til. Vi kan ikke behandle saken din før det er avklart hvor mye du får igjen fra flyselskap/reisearrangør. Det er kun det du eventuelt ikke får dekket hos dem, du kan søke å få dekket av oss.

      • Hvis flyreisen er kansellert av flyselskapet, har du krav på å få pengene igjen fra flyselskap/reisearrangør. Om du velger å ta imot et tilbud om bonuspoeng, cashpoints eller voucher i stedet for penger/refusjon, er helt opp til deg.
      • Dersom du får tilbud om cashpoints, ombooking, voucher eller lignende og takker nei til dette vil ikke reiseforsikringen gi deg pengene tilbake. Kravet må rettes direkte til flyselskap/reisearrangør.
      • Et fremtidig tap av bonuspoeng, cashpoints, voucher eller lignende, eksempelvis ved at du ikke rekker å bruke den opptjente bonusen innen fristens utløp, dekkes ikke av reiseforsikringen.
      • Vi vil gjerne at du venter frem til avreisedato før du avbestiller reisen. Først da vil du vite hvilken refusjon du kan få fra flyselskap eller reisearrangør. Vi kan ikke behandle saken din før dette er avklart.

        Konkurs

        Reiser som avlyses eller kanselleres som følge av konkurs, dekkes ikke av reiseforsikringen. Dette gjelder også tilgodelapper, cashpoints, vouchers eller lignende som går tapt som følge av konkurs.

    Meld saken din

    På grunn av den store pågangen på telefon, vil det være enklere og raskere for deg å melde saken din på nett.

    Våre åpningstider på telefon er mandag-fredag 8-16.
    Ring oss på 408 06 300


    Har du meldt inn saken din?

    Hvis du allerede har meldt inn saken din enten på telefon eller på nett, er denne under behandling. Alle skal få den hjelpen de har krav på, men på grunn av den enorme pågangen så ber vi om forståelse for at det kan ta litt ekstra tid.

    NB! Du trenger ikke å melde saken din både på telefon og nett.

    Akutt syk i utlandet

    Hvis du blir akutt syk i utlandet ring vår døgnåpne alarmsentral SOS International på +45 701 05 050

      Spørsmål og svar

      Hvordan bruker jeg reiseforsikringen min?

      Jeg er usikker på hvilken reiseforsikring jeg har

      Jeg har helseforsikring gjennom jobben

      Hva gjør jeg hvis flyet mitt blir innstilt eller kansellert?

      Dersom jeg ikke ønsker å reise i frykt for å bli smittet, hva dekkes?

      Vil jeg få dekket tapt arbeidsfortjeneste dersom jeg blir satt i karantene?

      Hva må jeg tenke på om jeg skal bestille en reise?

      Hvordan forebygger jeg Koronavirus?

      Hvor finner jeg reiserådene fra UD?

      Hvor finner jeg råd fra Folkehelseinstituttet?