• min side ikon Min side

Derfor er det viktig å bruke godkjente håndverkere

    Ta vare på kvitteringen

    Har håndverkeren gjort en for dårlig jobb eller en feil, er det viktig å ha dokumentasjonen i orden. Du kan nemlig få dekket skadene som følger av feilen inntil 10 år etterpå. Men husk å bruke en godkjent eller autorisert håndverker og ta vare på kvitteringen.

    Godkjent håndverker

    En autorisert eller godkjent håndverker har de formelle kvalifikasjonene som kreves for jobben. Før du velger håndverker, be alltid om å få se et bevis på kompetansen. Har håndverkeren mesterbrev er du sikker. Du finner mestere innen det meste som handler om oppussing og rehabilitering. De vanligste er tømrer/byggmester, taktekker, rørlegger, murer, maler, blikkenslager og glassmester.

    En elektriker derimot, skal ha fagbrev og bør jobbe i en bedrift som er godkjent som installatør. Noen har også svennebrev, men det er mest knyttet til eldre tradisjonelle håndverksfag. Det er også viktig at VVS-arbeid utføres av en autorisert rørlegger. Da skal du være trygg på at arbeidet utføres etter dagens krav. Og trenger du en gravemaskinfører bør du be om å få se maskinførerbeviset først.

    Sjekk selv

    Ikke stol blindt på hvordan håndverkere markedsfører seg. Det hender at det jukses med både kompetanse og godkjenninger. Derfor bør du sjekke selv:

    Dessuten bør du finne håndverkeren i Enhetsregisteret. I Enhetsregisteret finner du blant annet ut om bedriften betaler merverdiavgift.

      Du kan klage på håndverkeren

      Det er håndverkeren som er ansvarlig for at resultatet blir som avtalt. Er du ikke fornøyd, har du rett til å klage. Du har fem års klagefrist. Husk at du står mye sterkere med kravet ditt med en signert avtale å vise til. Håndverkertjenesteloven gir deg rett til å holde betaling tilbake eller be om prisavslag. Du kan også kreve retting av feilen på håndverkerens regning. Går det skikkelig galt kan du si opp avtalen eller be om erstatning.
      På Forbrukerrådets nettsider finner du ut hvordan du klager på håndverkeren.

      Forsikringen dekker følgeskaden

      Vær klar over at boligforsikringen din ikke dekker selve feilen håndverkeren har gjort. Med Pluss-forsikring hos oss får du derimot dekket følgefeilene. Her kan du lese mer om pluss-forsikringen vår for hus. Disse er ikke så lett å se med det første. Derfor gjelder dekningen på skader opptil 10 år etter at håndverkeren gjorde feil.

      Her er noen eksempler:

        • En taktekker har lagt taket feil. Det bli en vannskade innvendig i huset som følge av dette. Vi dekker vannskaden, men ikke utbedring av taket.
        • Et baderomsfirma har lagt membranen feil. Det blir vannskade i etasjen under som følge av dette. Vi dekker vannskaden, men ikke feilen med badets membran.
        • Et hus er feil fundamentert og må løftes og fundamenteres på nytt. Følgeskaden kan være sprekk i flisene på badet fordi huset har blitt skjevt. Vi dekker nytt gulv og vegger på badet, men ikke jobben med ny fundamentering.

      Husk at du må kunne dokumentere at jobben er gjort av en fagutdannet håndverker. Det er sjeldent et problem. Husk å be om kontrakt, betal via bank og få sluttattest for utført arbeid. Du står mye sterkere i en klage- eller forsikringssak hvis du kan vise frem dokumentasjonen.

        Huskeliste når du trenger håndverker

        • Velg en håndverker med mesterbrev, eller som på andre måter er godkjent for jobben som skal gjøres.
        • Be om referanser fra tidligere arbeider og ring disse.
        • Les evalueringer på jobber som likner på det du selv ønsker hjelp til.
        • Sjekk så godt du klarer økonomien i selskapet. I en klagesak kommer du ingen vei hvis håndverkeren har gått konkurs.
        • Lytt til tips fra venner og kjente som du stoler på.
        • Be om skriftlig tilbud fra flere og sammenlign nøye. Spør hvis noe er uklart.
        • Skriv kontrakt hvor pris, oppgave og tidsplan er godt beskrevet. Jo større jobben er, desto mer nøye bør du være med dokumentasjonen. Bruk Forbrukerrådets kontrakt. Da vil du få med deg det som er nødvendig.
        • Betal når arbeidet er ferdig og inspisert. På større oppdrag er det vanlig med forskuddsbetaling og betaling underveis. Sørg for at dette er tydelig i kontrakten.

          Bolighjelpen

          Skal du rehabilitere, pusse opp bad eller kjøkken, eller kanskje bytte kledning på huset? Som kunde i Codan får du gratis befaring og gode priser på håndverkertjenester gjennom Bolighjelpen.