• min side ikon Min side
  • handlekurv ikon
    Handlekurv

Så mye kan føre og hastighet påvirke bremselengden

Mange vil nok bli overrasket over hvor mye hastighet og føre påvirker bremselengden.

    Økt fart

    Når gjennomsnittsfarten øker med fem prosent, vil risiko for personskadeulykke øke med 10 prosent, og risikoen for å bli drept øker med 25 prosent.

    Dersom du kjører i 93 km/t i 80-sona, dobles risikoen for å bli drept i en ulykke, sammenlignet med om du holdt deg til fartsgrensen.

    -Om du har en bra bil og gode dekk, kan det likevel gå galt. Jeg pleier å si: «Har du prøvd å sette ned farta?» Det er nøkkelen til det meste, sier Arne Larsen Island, senioringeniør i Statens Vegvesen.

    Liten fartsøkning kan påvirke stort

    Undersøkelser viser at for høy fart har vært medvirkende årsak i fire av ti dødsulykker. I omtrent syv av ti dødsulykker har farten vært for høy ut ifra fartsgrensen eller værforhold, noe som betyr at det ikke kun er ulykker med høy fart som dreper.

    Ulykkesutsatte strekninger skiltes nå med 70 km/t, da sannsynligheten for å overleve en frontkollisjon reduseres i stor grad om man kjører raskere enn 70 km/t.

    Dersom du må bråstoppe i 80 km/t for å unngå en hindring, og klarer det akkurat, ville du ha truffet hindringen i 50 km/t om du hadde kjørt i 90 km/t. Det er altså ganske små marginer som skal til for å unngå en dødsulykke.

      Ikke bruk piggdekk som en hvilepute

      Desto lavere fart, jo kortere blir bremselengden. Det eneste som hjelper på glattisen, er piggdekk.

      - På snø og ruglete føre, vil piggene ha mindre betydning, eller ingen betydning i noen tilfeller. Man kan ikke bare lene seg på piggdekk, sier Island.

      For å beskrive hvor stor forskjellen kan være: En normal personbil som kjører i 110 kilometer i timen og har en stopplengde på 88 meter på tørr asfalt, vil på veldig glatt føre ha en stopplengde på 497 meter.

      Om du skal ut og kjøre på glatte veier, bør du kjøre sakte, og følge ekstra godt med på trafikken bak deg. Om noen ligger tett bak deg, kan det være lurt å slippe vedkommende forbi.

      En positiv utvikling

      Til tross for at mange kjører for fort i henhold til fartsgrensen, har utviklingen snudd de siste årene: Nå er det flere som holder fartsgrensen enn tidligere. I 2006 holdt 45,6 prosent av bilistene fartsgrensen, mens tallet i år ligger på 62,1 prosent. I løpet av denne perioden har antall drepte gått ned fra 242 til 108.

      Bremselengden øker med kvadratet av fartsøkningen: Dobbel fart gir firedobbel bremselengde. Tredobler du farten, nidobler du bremselengden.



      Kilde: Veien til førerkortet, Statens vegvesen

        Påvirkning av vær og føre

        En bil med friksjonskoeffient på 0,8, vil ha følgende bremselengde på forskjellig føre i 80 kilometer i timen:



        • Tørr asfalt: 30,86 meter
        • Våt asfalt: 49,38 meter
        • Godt vinterføre: 70,55 meter
        • Dårlig vinterføre: 123,46 meter
        • Ekstremt glatt føre: 249,91 meter