Sikkerhet

Vi bruker vår kunnskap til å forebygge skader og ulykker. Dette gagner våre kunder og samfunnet, samtidig som det bidrar til en sikrere og sunnere fremtid.

Et av våre nøkkelmål er å redusere antall skader og ulykker, og den beste måten å gjøre det på er gjennom økt kunnskap. Det beste for våre kunder, samfunnet og oss ville vært hvis det ikke oppstod ulykker - dessverre skjer det likevel. Vi er her for å hjelpe våre kunder hvis de kommer ut for en skade, men målet er å forebygge flest mulig av dem gjennom kunnskap om skadeforebygging.

Undersøkelser viser at kunder og samfunnet forventer at vi skal bidra til å redusere blant annet:

  • Brannrelaterte skader
  • Innbrudd
  • Vannskader
  • Trafikkulykker
  • Skader grunnet ekstremvær
  • Båtulykker

Vi gjennomfører derfor ulike aktiviteter og initiativ for kundene våre for å bidra til dette, hvorav noen av dem er:

  1. Bilmodus
  2. Båtsikkerhet
  3. Refleksdagen
  4. Risikoingeniører

 

I tillegg jobber vi aktivt med å informere våre kunder og omgivelsene via egne plattformer, redaksjonelle medier og sosiale medier. Risiko og sikkerhet er alltid i fokus hos våre medarbeidere når vi er på jobb, fordi det handler om å ta vare på kundene våre, deres eiendeler, miljøet og omgivelsene våre.

    [TitleH1]

    Våre søsterselskap Trygg-Hansa i Sverige og Codan i Danmark, jobber også tett på samfunnsansvar. Her kan du se deres to store kampanjer, IT Security i Danmark og Brandkoll i Sverige

      [LinkModules]

    [TitleH1]

    Bilmodus

    Mer enn 70 % av nordmenn bruker mobilen når de sitter bak rattet. Hvert år blir mer enn 20 000 bøtelagt for ulovlig bruk av mobilen i bil, men det reelle tallet er nok mye høyere. Mobilbruk bak rattet gjør at det er 23 ganger så stor sjanse for at du blir utsatt for en ulykke, enn hvis du konsentrerer deg om kjøringen.

    For å skape oppmerksomhet rundt dette alvorlige problemet, lanserte vi kampanjen Bilmodus i 2015. Konseptet er enkelt: vi ønsker en knapp som gjør at du ikke kan benytte eller bli forstyrret av mobilen når du kjører. Vi har foreløpig ikke fått gjennomslag fra mobilprodusentene, men i mellomtiden kan du sette mobilen på flymodus når du kjører bil.

    Ta vår Mobilførerprøve og les mer om Bilmodus her!

      [LinkModules]

    Båtsikkerhet

    Båtkurs

    Vi har arrangert flere båtkurs for våre kunder i forkant av båtsesongen. Kursene har vært gjennomført i samarbeid med Navionics, Norges Seilforbund, Helly Hansen og Redningsselskapet. Kundene våre har blant annet fått en innføring i kartplotting, sikkerhet på sjøen og sikre redningsvester. Målet med kurset er å lære våre kunder om sikker båtferdsel på sjøen, for seg selv og familien. 

    Båtsikkerhet

    Vil du lære mer om sikkerhet i båt og på sjøen? Sjekk ut vår side om båtsikkerhet slik at du og familien er klare for båtsesong.

      [TitleH1]

      Refleksdagen

      Hvert år deler vi ut reflekser i nærmiljøet på Skøyen, samt utvalgte togstasjoner og T-banestasjoner i Oslo. Rundt 40 medarbeidere deltok i oktober 2016, og vi håper på enda større oppslutning i årene fremover. Samtidig har vi kolleger i Bergen (som tilhører Codan Danmark) som deltar, og agenter rundt i landet, som ivrig deler ut reflekser til syklister og fotgjengere i høstmørket.

       

      Husk, vi vil se deg i mørket - bruk refleks!

        [LinkModules]

      Risikoingeniører

      Vi har egne risikoingeniører som systematisk jobber med å redusere risiko for skade, hvilke kunder vi kan forsikre og hvilken risiko som er forbundet med potensielle kunder.

      Jobben til risikoingeniørene starter med kundebesøk og befaringer. Vi undersøker faren for brann, innbrudd, vannskader, avbrudd og driftsstans. Basert på dette kan vi stille spesielle krav til kunden før signering av ny avtale. I tillegg hjelper vi kundene med å gjennomføre nødvendige tiltak for å redusere risiko for skade. Eksempler kan være å utbedre det elektriske anlegget. Befaringen er viktig for å forebygge skader og bidrar til å identifisere mulige brannkilder og fare for vannlekkasjer.