• Handlekurv

  • Min side

Informasjon om helseforsikringen i forbindelse med Koronaviruset


Offentlig informasjon, råd og retningslinjer

Det er viktig at alle følger retningslinjene til Folkehelseinstituttet. På Folkehelseinstituttet sin hjemmeside og Helsenorge sin hjemmeside finner du informasjon og konkrete råd om koronaviruset og hvordan vi skal forholde oss i forbindelse med dette.

Har du spørsmål du ikke finner svar på der, kan du ringe informasjonstelefonen vår på 815 55 015.
Den er åpen hverdager 08-18 og helger 10-16.

Dersom du har symptomer og mistenker at du er smittet, skal du ringe fastlegen din. Har du behov for akutt helsehjelp og ikke kommer i kontakt med fastlegen, ring legevakten på 116 117.


Hvordan påvirker koronaviruset min helseforsikring?

Behandling av koronasmittede vil føre til lengre ventetid på alle andre behandlinger, og planlagte behandlinger og operasjoner som du har fått gjennom din helseforsikring, kan bli utsatt.

Begrensning i Behandlingsgarantien

Behandlingsgarantien gjelder ikke dersom konsultasjon eller behandling må utsettes eller ikke kan gjennomføres på grunn av Covid-19, da dette er en situasjon som ligger utenfor Codans eller medisinsk tjenesteyters kontroll.

Se forsikringsvilkårenes punkt 1.6.2 (C-287 Helseforsikring). Dette har kun innvirkning på din rett til kompensasjon ved brudd på avtalt garantitid. Har du behov for behandling, kan du likevel melde inn din sak på vanlig måte til helseforsikringen.

Fysikalsk behandling og psykolog bistand

Alle fysiske konsultasjoner hos psykologer og fysikalske behandlere er stoppet av myndighetene inntil videre. Som alternativ vil du få tilbud om konsultasjon via video eller telefon.

Medisinske undersøkelser og behandling

Medisinske undersøkelser og behandling går så langt tilnærmet som normalt. Men dersom du er satt opp til undersøkelse/behandling og du har:

  • symptomer på Covid- 19/ korona eller har plager fra luftveiene
  • nylig vært på reise i utlandet
  • vært i nærkontakt med smittede
  • ber vi deg om å ta kontakt med den aktuelle klinikken per telefon slik at du i samråd med klinikken kan avklare om undersøkelse/behandling kan gjennomføres eller må utsettes.

    Psykologisk førstehjelp

    Denne tjenesten fungerer som normalt.

    Har du spørsmål om helseforsikringen?

    Ring +47 21 49 69 35 mellom klokken 0800 og 1600.

    Videokonsultasjoner - et godt alternativ i disse tider

    Fysikalsk behandling

    Flere av de fysikalske behandlerne i vårt nettverk tilbyr nå konsultasjoner på video. Dette kan være et godt alternativ til fysiske konsultasjoner i den spesielle situasjonen vi befinner oss i, og vil være dekket av forsikringen din i en tidsbegrenset periode.

    Du kan melde inn din sak her ved å klikke på «Ta kontakt her for behandling». Du vil deretter bli kontaktet av Falck Helses Rådgivningssenter som vil gi deg råd og veiledning, samt booke behandling hos en terapeut som tilbyr videokonsultasjoner.

    Psykolog bistand

    Det er flere psykologer i vårt behandlernettverk som tilbyr video- og telefonkonsultasjoner. Du kan melde inn din sak her på vanlig måte ved å klikke på «Ta kontakt her for behandling Du vil deretter bli kontaktet av Falck Helses Rådgivningssenter som vil hjelpe deg med å finne en psykolog.

    Eyr

    Trenger du helsehjelp, resept eller henvisning, men vil unngå smitte, anbefaler vi denne tjenesten (forutsetter at dekningen Online lege er inkludert i din helseforsikring, se Forsikringsbeviset):

    I samarbeid med Eyr tilbyr vi våre helseforsikringskunder en tjeneste som gjør at du kan ta legetimen over mobilen. Du kan få resepter, henvisning og svar på spørsmål om ulike symptomer og sykdommer — uten at du trenger å møte opp hos legen.

    Åpenningstider hos Eyr er mandag-fredag fra kl. 08:00-22:00, lørdag-søndag 10:00-22:00.

    Les mer om Eyr og last ned appen.