• Handlekurv

  • Min side

Morgendagens kollektivtransport

    På tur uten sjåfør

    Siden 20. mai i år har 18 000 personer kjørt buss mellom Vippetangen og Rådhuset i Oslo uten bussjåfør. Oda og Mads heter de to selvkjørende bussene som går i ordinær trafikk på strekningen, og Codan forsikrer dem.

    – For oss i Codan handler det om å skaffe erfaring i liten skala, før dette tar av ytterligere, sier Jan Midtgaard, fagansvarlig for motorkjøretøy og ansvarlig for avtalen.

    Grunnet veiarbeid står bussene stille for tiden. Men vi fikk oss likevel en tur med prosjektansvarlig Hans Fridberg og Nasir Awed, som er en av operatørene i Oslo.

    Vi møter dem på Vippetangen og tar plass i bussen som tar 8 passasjerer. På med sikkerhetsbeltene, så er vi i gang. Det virker overraskende trygt.

    Nasir, som er operatør, står med en håndkonsoll av typen som brukes til Xbox. Han trykker på noen knapper og har direkte kontakt med hovedkontoret i Danmark, som overvåker bussens bevegelser hele tiden. På sikt blir operatøren overflødig og bussen skal kjøre ubemannet.

    Unge operatører – uten busslappen

    Selskapet som drifter bussene i Oslo og de andre nordiske landene heter Holo. Det har i dag 50 ansatte hvorav 10 er operatører, og rekruttering av disse har kanskje vært den største utfordringen til nå.

    – Det viser seg at de unge er best egnet siden de behersker teknologien med håndkonsollene bedre enn folk som er litt eldre. Dessuten har vi bygget om bussen litt, slik at vi ikke trenger folk med busslappen lenger. Det er mye enklere å rekruttere unge operatører med teknologikompetanse når det holder med vanlig førerkort for personbil, forteller Hans.

      Finjustering av teknologien

      Plutselig stopper bussen. En bil i motsatt felt kom litt for nær, og bussen stopper som den skal.

      – Både foran og bak er det en pulserende laser på taket. Disse har 360 graders oversikt og sørger for at bussen stopper hvis det kommer noe i veien på den forhåndsprogrammerte ruten, forklarer Hans.

      Bussen går like nøyaktig som en trikk på skinner, har sikkerhetssoner i alle retninger og klarer fint å tilpasse seg farten til bilen foran. I det vi nærmer oss et veikryss, merker vi at bussen bremser, kontrollert denne gang, før vi svinger til høyre.

      – Vi som jobber med trafikksikkerhet i Codan ønsker å lære mer om hvordan førerløse busser fungerer sammen med andre trafikanter, som syklister og fotgjengere, sier Jan.

      – Akkurat nå er bussene programmert til å være ekstra følsomme for syklister som passerer på siden av bussen, men med nye oppdateringer av softwaren basert på læring, vil dette justeres. Den skal også etter hvert kunne lese trafikklys og kunne kjøre forutsigbart når det kommer snø på veien, sier Hans.

      Slik læring er gull verdt med tanke på nye ruter. Neste mål er å erstatte vanlig transport med selvkjørende busser på Ormøya der det blant annet er mer bakker.

      Ulykker på veien skyldes mennesker

      Som forsikringsselskap er vi naturligvis nysgjerrige på om det har skjedd noen ulykker eller nesten-ulykker, og svaret kommer raskt.

      – Nei. Vi har siden starten registrert 18 000 passasjerer, unge som gamle, og sikkert halvparten i sommer har vært turister. Alt har gått bra. Husk at 97 % av alle ulykker i trafikken er et resultat av menneskelige feil. I disse bussene er det teknologien som styrer og den har heldigvis ingen dårlig dag, poengterer Hans.

      – Med tanke på forsikringsrisiko er prosjektet godt vurdert. Fra Statens Vegvesen har vi fått en grundig risikorapport om bussene og strekningen den skal kjøre. Det har hjulpet oss i risikovurderingen og prissettingen. Dessuten er det viktig å bli med på en tur selv og oppleve hvordan teknologien fungerer i praksis, avslutter Jan.